2015. július 05. 21:05 - MasterDwalin

Age of Sigmar: A GW új játéka, ami nagyon nem Fantasy 9. kiadás! Infók + Saját beszámoló

 gw-rules-banner.jpg

 

 

Egy héten belül érkezik a boltokba a GW legújabb játékrendszerének a Warhammer: Age of Sigmar-nak a kezdődoboza! Ez az amiről sokáig azt hittük a Warhammer Fantasy 9. kiadása lesz. Nos ez nem így történt, ugyanis az eddig ismert Warhammer Fantasy ment a kukába és a helyére egy teljesen új wargame érkezett.

Ha valaki olvassa a magyar vagy angol fórumokat akkor általános felháborodást és csalódottságot tapasztalhat a Fantasy játékosok részéről. Valljuk be, ez a reakció teljesen érthető.

A Fantasy abban a formájában ahogy eddig ismertük nem kap több hivatalos bővítést és csatlakozott az olyan ex GW-s címekhez, mint a Battlefleet Gothic vagy a Mordheim. 

Az Age of Sigmar egy új játék. Új a háttérvilág, új a játék felépítése, a stílusa és újak a frakciók is.

Bár azok akik már meglévő seregeikkel szeretnének játszani az Age of Sigmar-al azok örülhetnek, minden eddigi Fantasy seregkönyv (kivéve a Forge World-ös Chaos Dwarfs, bár pletykák szerint a FW már dolgozik az ügyön)  kapott egy új AoS kompatibilis sereglistát, azaz Warscrollt.

A GW tőle szokatlan módon ingyenesen elérhetővé tette weboldaláról már tegnap az új játék "szabálykönyvét" és a klasszikus seregek Warscroll-jait is. Ezentúl pedig minden új megjelenés szabálya felkerül majd ide + a dobozok tartalmát is képezi majd. Így nem lesz több nagy seregkönyv, de még nyomtatott szabálykönyv sem. Ez egy piros pont, bár más cégeknél ez már évek óta bevett dolog.

Viszont aki letölti a szabálykönyvet meglepően tapasztalhatja, hogy az egész mindösszesen 4 oldal! Bizony, és ez nem "Quick start rules" vagy ilyesmi! Ez bizony az új játék, teljes szabálykönyve!

A játék filozófiája az volt, hogy egyszerű, gyorsan tanulható és valószínűleg a fiatalabb korosztály számára élvezhetőbb legyen. ( Innentől ha valaki azt mondja majd a Mantic-ról, hogy egyszerűek a  rendszereik az AoS-ra és a GW-re fogok mutogatni :P )  Bár ennek megvan az árnyoldala is. Egyes dolgok eléggé kétértelműek. Pl. nincs leírva, hogy belelőhetsz-e a közelharcba vagy sem. Vagy például nincs limit az egységeknél zászlósra és zenészre sem! Ez csak két példa volt azok közül amik vitás, eldurvult helyzeteket szülhetnek a kevésbe szocializált játék partnerekkel szemben...

Nekem nagyon az szűrődik le belőle, amit a GW is állít magáról: Ők figura gyártók nem játék gyártók. "Nesze itt egy egyszerű szabályrendszer, ha valahol lukas foltozd be te!" Mi sem bizonyítja ezt jobban, minthogy a szabálykönyvbe bele is lett írva: "Ha valami nem tiszta a játék közben, beszéljétek meg az ellenfeleddel" Ja, már ha meg tudod vele beszélni. Végül is, ha valaki mindig is Game designer akart lenni itt az alkalom, hogy kiélje a vágyait! (meh :S ) Tisztára mint az új Dacia a szocializmusban ! Vétel után vihetted meghúzni a csavarokat, ha jót akartál magadnak....

Ami még a hőzöngés és lincshangulat fő okozója az a pontrendszer teljes hiánya. Itt egyszerűen pakoljuk fel a figurákat az asztalra míg az egyik fél azt nem mondja "Ennyi". Ekkor az ellenfél még addig pakol míg jónak látja. Ha valamelyik fél serege nagyobb, mint a másik harmada akkor a kevesebb figurával rendelkező fél választhat egy bónusz küldetést. De erről majd kicsit lejjebb! Szóval ha megbeszélek valakivel egy csatát egy klubban akkor vigyem el mindenem? Vagy saccoljuk össze, hogy kb. mekkora az értelmes figuramennyiség? Meg lehet oldani, nem erről van szó, de ez megint egy csomó felesleges idő, amit egy pontrendszerrel meg lehetne oldani. Még jobb lesz a helyzet, ha realizáljuk, hogy nincsenek megkötések a seregépítésben. Szóval itt minden csata Unbound, hogy 40k terminológiával éljek.

Ami még szemet szűr az az, hogy nem talptól talpig mérünk, mint ahogy az elvárható lenne, hanem a figura legszélső pontjától a másik legközelebbi pontjáig. (Éljenek a lándzsák!) Sőt, elég csak akkor felé fordítani a figurát, ha te támadsz! Hiszen nincs leírva, hogy a figura mikor foroghat és mennyit! Gyerekek, ez most komoly? ....

A játék háttérvilágának kukázása is sokaknak fáj. Az új koncepcióban 9 párhuzamos világ van, melyből 1 Sigmar-é az emberek istenéjé, a másik 8-at pedig lerohanta a Káosz. Ezek között a világok között kapukon keresztül lehet közlekedni és a kezdődoboz tartalma is egy ilyen csatát mutat be.  (Csak nekem jutott eszembe a Skandináv mitológia?)

Így a start mellé jött egy teljesen új frakció is, nevezetesen a Stormcast Eternals, akik hamar megkapták teljesen passzoló Sigmarine gúnynevet. Nekem pl. nagyon nem tetszenek. Míg a Káosz oldal nem változott olyan hajmeresztően.

Most már 4 játszható frakció közül választhatunk (persze ha nem a klasszikus Warscrollokat használjuk): Order, benne Sigmarine-ok, a Steamhead Duardin-ok (törpök), az Aelfek (elfek), a Red Slayers (zsoldosok) és a Seraphon-ok (Lizardmen).... Hogy miért kellettek ezek az idétlen új nevek? Hogy mindenhova oda lehessen rakni a kis tm-et...

Chaos: Warriors, Daemons, Beastmen és Skaven

Death: Élőhalottak

Destruction: Orruks (Orkok), Grots (Goblinok) és Ogors (Ogrék)

De.... ami nálam kiverte a biztosítékot! Van egy ár klasszikus hős figura akiknek elég "érdekes" szabályai vannak. Mint pl.: Ha neked nagyobb bajszod van, mint az ellenek - bónusz! Ha beszélsz a figurádhoz dobás előtt - bónusz! Ha táncolsz dobás előtt - bónusz!

Mi a .... ha nem hiszed járj utána!

 Nos, én nem szeretek fikázni semmit ha nem próbáltam ki magam is!

Ezért testvérem segítségét kértem, egy Age of Sigmar (insert lightning sound hear) csatára!

A felállás a következő volt:

Mivel Kings of War-t játszom, ezért vannak törp figuráim. Mivel a játék arra késztet, hogy azt hozd ami neked tetszik a következő csapatot raktam össze:

Josef Bugman (funfact: van egy szabálya, hogyha van a kezedben egy pohár ital vagy ő vagy x távon belül egy baráti egység visszagyógyul egy sebpontot....)

10 Quarellers (spec Bugman miatt, jöhetnek "deep strike" 2. körben, zászlóssal)

11 Hammerer (mert 11 több, mint 10! zenésszel és zászlóssal)

1 Cannon

 

Tesóm választása egy proxy Empire bandára esett:

General (pisztoly+great weapon és zászló)

2x 10 State Trooper (pajzs + kard+ 1 dobos és 1 zászlós)

2x 5 Pistolier (zenésszel)

Mivel az én törpjeim (szándékosan) kevesebben voltak választhattam egy Sudden Death küldetést:

- Megjelölt ellenséges hős kiiktatása = autowin

- Megjelölt ellenséges osztag kiiktatása = autowin

- Megjelölt saját egység, ha 4. kör végéig életben marad = autowin

- Megjelölt terep az ellenfél területén 4. kör végén az én irányításom alatt van = autowin

Én az utolsó kategóriát választottam mert az ütegem közelében pont volt egy ilyen fal! 

Bár megjegyzem mi úgy játszottunk, hogy talptól talpig mértünk. És Bugman képességénél ignoráltuk a kritériumot (bár én találtam egy indokot egy sör beszerzésére, mint esszenciális játéktényező)

A játék 4 körig tartott mivel az Empire egységeknek nem sikerült eljutniuk az ütegemig. (ez mondjuk egy opció lehet egy szándékosan kisebb létszámú, defenzív listához)

A véleményem a játékról: ez tényleg egy amolyan "beer and pretzl" wargame...

A dobásokhoz szükséges értékek mind ott vannak az egységlapon, könnyű megjegyezni őket. A 2. körre a dolgok már mennek rendesen gond nélkül.

De nem éreztem azt, hogy behúzott volna a játék hangulata. Nem volt rossz, de nem is volt különleges.

Amolyan könnyed esti játéknak elmegy a dolog, de akkor már játszom mást :)

Mondom ezt úgy, hogy teljesen elvonatkoztatok a klasszikus Fantasy kiadásoktól.

Szerintem nem lesz nagy jövője itthon. +n. rendszernek elmegy, mert nem kell hozzá sok figura és aki Fantasy-val tolta annak megvan az alapanyag is.

Ami még dobhat rajta az egy fanmade verzió. (tuti lesz) Pontrendszerrel, seregépítési lehetőségekkel és korlátokkal (most is vannak formációk, amik mondjuk lehet használhatóak erre a célra) és idétlen, megalázó különleges szabályok nélkül. De még így sem hiszem, hogy nyüzsögni fognak az AoS fanatikusok a klubokban. Aztán ki tudja. (Bár amilyen flame veszély van, lehet bujkálásra kényszerülnek majd)

Ha pedig valaki a klasszikus Fantasy-t akarja játszani kénytelen a régebbi verziókhoz nyúlni, vagy megvárni a fanmade 9. kiadást, mert úgyis lesz. Vagy ott vannak az alternatívák, mint pl. a Kings of War, vagy a God of Battles vagy az Armies of Arcana

 

És ha már Kings of War ;)

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://asztropata.blog.hu/api/trackback/id/tr47598290

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása